Veel kassen beschadigd door sneeuwval
Op 6 en 7 februari kreeg het gehele land te maken met een sneeuwstorm. De laatste sneeuw is gesmolten en we hebben alweer een week vol hoge temperaturen (voor deze tijd van het jaar) achter de rug. Toch zal de sneeuwval ons voorlopig nog bezig houden. Gedurende de afgelopen twee weken hebben we reparaties als gevolg van sneeuwschade uitgevoerd op 39 locaties in zowel Nederland als België.
Eén van de zwaarst getroffen klanten is gevestigd in Oosterhout. In de ochtend van 7 februari raasde de sneeuwstorm over Gelderland. De wind blies alle sneeuw richting de aanbouw van de kas waardoor hoge sneeuwduinen ontstonden. Door het gewicht van de enorme hopen sneeuw die ontstonden, stortte afdeling 1 gedeeltelijk in, braken alle ruiten in afdeling 2 en stortte afdeling 3 in zijn geheel in.
Kort na de schademelding arriveerden John en Charmaine, na een helse rit, op zondagmiddag op locatie bij de klant. Het doel was om de geleden schade in kaart te brengen zodat de voorbereidingen voor de reparatie gestart konden worden. Ook gingen John en Charmaine op zondag direct in gesprek met de verzekering. Vlak voor de start van de avondklok lag het plan van aanpak op tafel. De volgende dag startten we met de herstelwerkzaamheden.
Op maandag 8 februari zijn we met een team monteurs afgereisd naar de klant. De situatie was nog uiterst penibel. De dag stond in het teken van het voorkomen van verdere instorting van afdeling 1 en 2. Gelukkig is dit grotendeels gelukt. Later in de week schaalden we razendsnel op tot ruim 20 monteurs die tijdens deze week veel verschillende werkzaamheden uitvoerden zoals het sneeuwvrij proberen te maken van de kas, het plaatsen van noodwanden en het starten met reparatiewerkzaamheden.
Gedurende week 7 is het gelukt de kas volledig sneeuwvrij te maken. Met een gemiddelde bezetting van 20 monteurs per dag, hebben we keihard gewerkt. De aluminiumconstructie in afdeling 1 is hersteld en het gehele dek is opnieuw beglaasd. Daarnaast staan er extra betonpalen om problematiek in de toekomst te voorkomen. Het onherstelbaar beschadigde gedeelte van afdeling 2 is gesloopt en we hebben geprobeerd zoveel mogelijk materiaal te redden. Ook afdeling 3 is praktisch in zijn geheel gesloopt. Dit gedeelte van de kas was het zwaarste getroffen. Alle noodwanden zijn afgewerkt en de tuitgevels op de noodwanden zijn gemonteerd. Een gedeelte van de kas dat door de sneeuwdruk 13 centimeter(!) verzakt is, hebben we weten te herstellen.
Wekelijks maken we de balans op met zowel de klant als de verzekering. Met ons hele team zullen we er de komende weken alles aan doen om de klant zo snel mogelijk weer te voorzien van een volledig functionerende kas. We danken al onze monteurs die de afgelopen weken zeven lange dagen per week hebben gewerkt en natuurlijk danken we de klant en de verzekering voor het vertrouwen.